Thursday, July 12, 2018

Salam Perkenalan

Salam perkenalan dari saya, terlebih dahulu saya ingin mengucapkan selamat datang ke blog saya yang tak seberapa ini. Nama saya Sophia Anak Sandai, tapi keluarga dan rakan-rakan memanggil saya 'mek' dimana 'mek' bermaksud kecil bagi orang iban. Saya dilahirkan pada 28 Mac 1993 di Klinik Desa Pakan Sarawak. 

Saya rasa sungguh bertuah kerana dilahirkan pada tahun 90an. Walaupun pengalaman pada zaman kelahiran saya tidak lah sangat ekstream. Tapi cukup untuk saya mencipta memori yang saya tak akan lupakan. Bermula dari saya sekolah rendah di SK ULU PEDANUM Pakan, dimana saya hanya tinggal dengan datuk saya sahaja kerana ibu bapa saya yang bekerja di Sibu. Walaupun kedengaran dekat, tapi Sibu pada ketika itu mengambil masa yang agak lama untuk kesana. Saya bersekolah dengan tinggal di asrama dan hanya akan pulang ke rumah panjang setiap 2 minggu sekali dengan berjalan kaki untuk pulang ke rumah panjang. Dengan berbekalkan 50sen dalam masa 2 minggu sepanjang berada di sekolah. 



Gambar ini diambil ketika umur saya berusia 7 tahun.


Pada tahun 2006 saya mula memasuki sekolah menengah di SMK MERADONG sehingga lah tahun 2010. Saya tidak melanjutkan pelajaran lagi atas masalah kewangan. Saya terus bekerja dari kerja sambilan di kafe hotel, bekerja di kedai pakaian sehingga lah saya mendapat kerja di Kem PLKN Junaco Park sibu. Tetapi saya hanya bekerja di situ selama 3 tahun dan saya kembali bekerja di salah satu syarikat kontraktor yang lebih dekat dengan kampung saya.

Disitu lah segala nya bermula dimana saya mula menceburi bidang kontraktor, walaupun saya tak pernah lansung pun terfikir untuk minat dan cuba untuk menceburi bidang itu, kerana bagi saya sebelum ini, kontraktor ini hanya dapat dilakukan oleh lelaki, mustahil untuk wanita dapat menceburi bidang tersebut. Siapa sangka saya juga semakin cinta dengan apa yang saya lakukan. Benar lah kata pepatah melayu mengatakan "tak kenal, maka tak cinta".


Salah satu projek yang saya pernah lakukan~baik pulih rumah
Bukan hanya menceburi bidang kontraktor, saya juga salah seorang rekrut askar wataniah, Bagi saya tidak salah untuk kita cuba mengaktifkan diri untuk negara daripada hanya membuang masa dengan benda yang tidak berfaedah.

Mungkin setakat ini sahaja pengenalan daripada saya, cukup lah sekadar untuk saya mengimbas kembali apa yang saya telah lalui sepanjang 25 tahun. Dan saya mengharapkan yang lebih indah dan baik pada masa akan datang. 


Latihan Kem Tahunan 2017

No comments:

Post a Comment

Trip Ke Kubu Rentap Pakan~Sarawak

Selamat Kembali ke blog saya yang tak seberapa ini, kali ini saya akan menceritakan Trip ke Kubu Rentap. Trip ini sebenarnya dilakukan p...